25 stycznia 2022

Google Analytics czy Google Data Studio – co wybrać do raportowania?

Dowiedz się które narzędzie lepiej sprawdzi się do sporządzania Twoich raportów!

Narzędzie Google Data Studio zadebiutowało w Stanach Zjednoczonych w 2016 roku. W Polsce dostępne jest od kwietnia 2017 roku i cieszy się coraz większą popularnością. Google Data Studio umożliwia przedstawienie złożonych, skomplikowanych danych za pomocą interaktywnych raportów. Natomiast korzystanie z narzędzi takich jak Google Analytics pozwala m.in. na przeprowadzanie analizy statystyk ruchu oraz zachowania użytkowników na danej witrynie internetowej. W tym artykule znajdziesz porównanie Google Data Studio oraz Google Analytics.

Gromadzenie danych oraz przeprowadzanie analizy stanowi podstawę optymalizowania procesów zarządzania w danej firmie. Na podstawie przeprowadzanych analiz możliwe jest wyciągnięcie odpowiednich wniosków oraz wprowadzenie zmian podejmowanych działań w sytuacji, gdy obecne nie przynoszą oczekiwanych rezultatów.

Czym jest Google Analytics?

Jest to darmowe narzędzie Google służące do przeprowadzania analiz statystyk ruchu oraz zachowania użytkowników na wybranej stronie internetowej.

Korzystanie z Google Analytics jest możliwe poprzez instalację wtyczki automatycznie wgrywającej tagi lub przy pomocy Google Tag Managera.

Google-Analytics-strona-główna

Google Analytics, panel główny

Zalety korzystania z Google Analytics

Dzięki zastosowaniu tego narzędzia mamy możliwość uzyskania dostępu do nowych wymiarów danych.

Pierwszym segmentem Google Analytics są raporty, które dodatkowo podzielone są według różnych rodzajów. Raporty w czasie rzeczywistym umożliwiają pozyskanie informacji na temat ilości użytkowników znajdujących się na wybranej stronie internetowej. W tym rodzaju raportów dodatkowo zawarte są informacje dotyczące źródeł wizyt, lokalizacjach danych użytkowników oraz podstronach, które odwiedzają.

 

 

Raporty-Google-Analytics

Google Analytics, rodzaje segmentów raportów

Innym rodzajem raportów są Odbiorcy. Znajdują się tam informacje dotyczące ruchu, jaki odbywa się na danej stronie internetowej. Google Analytics udostępnia takie dane jak: liczba nowych użytkowników, liczba odsłon, średni czas trwania sesji i wiele innych.

Kolejne raporty dotyczą źródeł ruchu na wskazanej witrynie internetowej oraz wszystkich informacji z tym powiązanych.

Segment o nazwie Zachowanie umożliwia nam dostęp do informacji, jak użytkownicy zachowują się na naszej stronie. Możemy dowiedzieć się, które podstrony są najczęściej odwiedzane oraz jak długo przebywają na nich użytkownicy.

Ostatni segment to Konwersje. Znajdziemy tam informacje na temat przychodu generowanego przez naszą domenę internetową. Konwersje umożliwiają analizę przychodu nie tylko z transakcji, ale również z połączeń telefonicznych, wysłanych formularzy, wejść na daną stronę itp.

Dodatkową zaletą korzystania z Google Analytics jest jego kompatybilność z pozostałymi narzędziami Google. Przykładowo, w połączeniu z Google Ads (AdWords) oba programy dają szereg możliwości, jak chociażby możliwość tworzenia kampanii remarketingowych.

Czym jest Google Data Studio?

Jest to darmowe narzędzie Google umożliwiające tworzenie nowoczesnych, interaktywnych raportów na podstawie jednego lub kilku źródeł danych.

Google Data Studio łączy w sobie korzyści prezentacji oraz raportów Google Analytics stawiając przede wszystkim na estetykę i możliwość dostosowania widoku danych do własnych preferencji.

Strona-internetowa-Google-Data_Studio

Google Data Studio, panel główny

Jakie są zalety korzystania z Google Data Studio?

Przede wszystkim to narzędzie pozwala na przedstawienie w jednym raporcie danych pochodzących z kilku różnych źródeł. Mamy możliwość korzystania ze źródeł takich jak Google Ads, Google Analytics, Google Search Console, Facebook Ads i wiele innych.

Ponadto system jest bardzo intuicyjny, a jego prosta konstrukcja nie sprawi problemów nawet początkującym użytkownikom.

Dodatkowo Google Data Studio umożliwia pracę nad raportem przez kilka osób jednocześnie. Możemy przyznawać dostępy w dowolnym zakresie i dla dowolnych użytkowników, którzy będą mogli wprowadzać zmiany oraz dodawać komentarze w poszczególnych dashboardach.

To narzędzie w znacznym stopniu ułatwia pracę zarówno doświadczonych analityków, jak również osób niezwiązanych z dziedziną analityki danych.

Więcej o zaletach Google Data Studio dowiesz się z tego artykułu.

Szablony-raportów-Google-Data-Studio

Google Data Studio, galeria szablonów raportów

Jakie są wady Google Analytics oraz Google Data Studio?

Wadą Google Data Studio jest prędkość jego działania przy tworzeniu bardziej rozbudowanych raportów. Im więcej wprowadzanych modyfikacji, tym wolniej działa narzędzie.

Problem Google Analytics to z kolei sposób, w jaki mierzone są konwersje. Unikalność odsłony mierzona jest w kategoriach sesji. W sytuacji, gdy dany użytkownik, który dostał wersję oryginalną, skonwertuje w czasie trwania testu więcej niż jeden raz, to wspomniane konwersje zostaną zapisane na korzyść tej wersji. Niestety w rzeczywistości nie zawsze świadczy to o jej wyższości. 

Należy wspomnieć, że zarówno w przypadku Google Data Studio, jak również Google Analytics, wraz z pojawiającymi się nowymi wersjami tych narzędzi, stopniowo niwelowane są wszelkie błędy, które utrudniają ich obsługę.

Podsumowując, trudno mówić o Google Data Studio oraz Google Analytics w kontekście “które z tych narzędzi lepiej sprawdzi się do raportowania”. Oba narzędzia posiadają różne zalety, a także umożliwiają korzystanie z różnych funkcji i możliwości. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest połączenie obu. Dzięki wykorzystaniu danych zgromadzonych w Google Analytics i przedstawieniu ich za pomocą czytelnych, estetycznych raportów zyskujemy najwięcej korzyści.

Jeżeli interesują Cię tematy związane z tematyką Google Data Studio oraz Google Analytics, koniecznie sprawdź pozostałe artykuły na blogu!

Szkolenie Google Data Basic

Pierwsze Szkolenie Google Data Basic odbędzie się już 10-11 marca 2022 roku!

Nie czekaj i zapisz się już dziś! Liczba miejsc jest ograniczona!