Google Analytics czy Google Data Studio – co wybrać do raportowania?

Narzędzie Google Data Studio zadebiutowało w Stanach Zjednoczonych w 2016 roku. W Polsce dostępne jest od kwietnia 2017 roku i cieszy się coraz większą popularnością. Google Data Studio umożliwia przedstawienie złożonych, skomplikowanych danych za pomocą interaktywnych raportów. Natomiast korzystanie z narzędzi takich jak Google Analytics pozwala m.in. na przeprowadzanie analizy statystyk ruchu oraz zachowania użytkowników na danej witrynie internetowej. W tym artykule znajdziesz porównanie Google Data Studio oraz Google Analytics.
Gromadzenie danych oraz przeprowadzanie analizy stanowi podstawę optymalizowania procesów zarządzania w danej firmie. Na podstawie przeprowadzanych analiz możliwe jest wyciągnięcie odpowiednich wniosków oraz wprowadzenie zmian podejmowanych działań w sytuacji, gdy obecne nie przynoszą oczekiwanych rezultatów.
Jest to darmowe narzędzie Google służące do przeprowadzania analiz statystyk ruchu oraz zachowania użytkowników na wybranej stronie internetowej.
Korzystanie z Google Analytics jest możliwe poprzez instalację wtyczki automatycznie wgrywającej tagi lub przy pomocy Google Tag Managera.
Google Analytics, panel główny
Dzięki zastosowaniu tego narzędzia mamy możliwość uzyskania dostępu do nowych wymiarów danych.
Pierwszym segmentem Google Analytics są raporty, które dodatkowo podzielone są według różnych rodzajów. Raporty w czasie rzeczywistym umożliwiają pozyskanie informacji na temat ilości użytkowników znajdujących się na wybranej stronie internetowej. W tym rodzaju raportów dodatkowo zawarte są informacje dotyczące źródeł wizyt, lokalizacjach danych użytkowników oraz podstronach, które odwiedzają.
Google Analytics, rodzaje segmentów raportów
Innym rodzajem raportów są Odbiorcy. Znajdują się tam informacje dotyczące ruchu, jaki odbywa się na danej stronie internetowej. Google Analytics udostępnia takie dane jak: liczba nowych użytkowników, liczba odsłon, średni czas trwania sesji i wiele innych.
Kolejne raporty dotyczą źródeł ruchu na wskazanej witrynie internetowej oraz wszystkich informacji z tym powiązanych.
Segment o nazwie Zachowanie umożliwia nam dostęp do informacji, jak użytkownicy zachowują się na naszej stronie. Możemy dowiedzieć się, które podstrony są najczęściej odwiedzane oraz jak długo przebywają na nich użytkownicy.
Ostatni segment to Konwersje. Znajdziemy tam informacje na temat przychodu generowanego przez naszą domenę internetową. Konwersje umożliwiają analizę przychodu nie tylko z transakcji, ale również z połączeń telefonicznych, wysłanych formularzy, wejść na daną stronę itp.
Dodatkową zaletą korzystania z Google Analytics jest jego kompatybilność z pozostałymi narzędziami Google. Przykładowo, w połączeniu z Google Ads (AdWords) oba programy dają szereg możliwości, jak chociażby możliwość tworzenia kampanii remarketingowych.
Jest to darmowe narzędzie Google umożliwiające tworzenie nowoczesnych, interaktywnych raportów na podstawie jednego lub kilku źródeł danych.
Google Data Studio łączy w sobie korzyści prezentacji oraz raportów Google Analytics stawiając przede wszystkim na estetykę i możliwość dostosowania widoku danych do własnych preferencji.
Google Data Studio, panel główny
Przede wszystkim to narzędzie pozwala na przedstawienie w jednym raporcie danych pochodzących z kilku różnych źródeł. Mamy możliwość korzystania ze źródeł takich jak Google Ads, Google Analytics, Google Search Console, Facebook Ads i wiele innych.
Ponadto system jest bardzo intuicyjny, a jego prosta konstrukcja nie sprawi problemów nawet początkującym użytkownikom.
Dodatkowo Google Data Studio umożliwia pracę nad raportem przez kilka osób jednocześnie. Możemy przyznawać dostępy w dowolnym zakresie i dla dowolnych użytkowników, którzy będą mogli wprowadzać zmiany oraz dodawać komentarze w poszczególnych dashboardach.
To narzędzie w znacznym stopniu ułatwia pracę zarówno doświadczonych analityków, jak również osób niezwiązanych z dziedziną analityki danych.
Więcej o zaletach Google Data Studio dowiesz się z tego artykułu.
Google Data Studio, galeria szablonów raportów
Wadą Google Data Studio jest prędkość jego działania przy tworzeniu bardziej rozbudowanych raportów. Im więcej wprowadzanych modyfikacji, tym wolniej działa narzędzie.
Problem Google Analytics to z kolei sposób, w jaki mierzone są konwersje. Unikalność odsłony mierzona jest w kategoriach sesji. W sytuacji, gdy dany użytkownik, który dostał wersję oryginalną, skonwertuje w czasie trwania testu więcej niż jeden raz, to wspomniane konwersje zostaną zapisane na korzyść tej wersji. Niestety w rzeczywistości nie zawsze świadczy to o jej wyższości.
Należy wspomnieć, że zarówno w przypadku Google Data Studio, jak również Google Analytics, wraz z pojawiającymi się nowymi wersjami tych narzędzi, stopniowo niwelowane są wszelkie błędy, które utrudniają ich obsługę.
Podsumowując, trudno mówić o Google Data Studio oraz Google Analytics w kontekście „które z tych narzędzi lepiej sprawdzi się do raportowania”. Oba narzędzia posiadają różne zalety, a także umożliwiają korzystanie z różnych funkcji i możliwości. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest połączenie obu. Dzięki wykorzystaniu danych zgromadzonych w Google Analytics i przedstawieniu ich za pomocą czytelnych, estetycznych raportów zyskujemy najwięcej korzyści.
Jeżeli interesują Cię tematy związane z tematyką Google Data Studio oraz Google Analytics, koniecznie sprawdź pozostałe artykuły na blogu!
Zdobądź praktyczną wiedzę z Data Studio prosto od eksperta!
bezpłatna wycena content do zrobienia
Instalowanie plików cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.
Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobnych służących do zbierania oraz przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach i w aplikacjach. Dzięki tym technologiom możemy zapewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji i serwowanie treści, które mogą Cię bardziej zainteresować. Pliki te pozwalają nam również lepiej badać i analizować zainteresowanie naszymi stronami i treściami, które Ci serwujemy. Dzięki tym analizom możemy zadbać o jakość serwowanych przez nas treści.
Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz w naszym dziale Polityka Prywatności. Znajdziesz tam także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, by ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.
Przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych przez naszych Zaufanych Partnerów.
Zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty przez np. zestawianie w odpowiednich grupach użytkowników, oraz związane z tym niezbędne działania statystyczne) przez naszych Zaufanych Partnerów. Na podstawie tej zgody, Twoje dane, w tym zebrane informacje o Twojej aktywności na stronach internetowych, będą wykorzystywane do prezentowania Ci reklam produktów i usług naszych Partnerów biznesowych, dopasowanych do Twoich zainteresowań.