14 stycznia 2022

4 sposoby, jak stworzyć pierwszy raport w Google Data Studio

Dowiedz się, jak szybko i efektywnie stworzyć swój pierwszy raport w Google Data Studio!

Filarem każdej kampanii reklamowej jest gromadzenie danych z różnych źródeł i przeprowadzanie analiz na ich podstawie, dzięki czemu możliwe jest wyciągnięcie odpowiednich wniosków i korekcja działań. Nawet najlepsi analitycy mogą mieć problem z zestawieniem różnych źródeł danych. Z pomocą przychodzi narzędzie Google Data Studio, które jest całkowicie bezpłatne i polega wizualizacji danych poprzez tworzenie czytelnych, estetycznych raportów w formacie pdf oraz w formie interaktywnych dokumentów. Po zalogowaniu się na stronie internetowej Google Data Studio możesz przystąpić do tworzenia swojego pierwszego raportu. Zastanawiasz się jak stworzyć raport w Google Data Studio? Czytaj dalej!

Bieżąca kontrola danych oraz raportowanie działań i informowanie klientów o postępie realizowanych prac są istotnymi kwestiami. Dzięki odpowiednio starannie przygotowanej wizualizacji danych klient zostaje utwierdzony w słuszności swojej decyzji i ma poczucie, że dokonał dobrego wyboru agencji. Dodatkowo, dzięki tworzeniu raportów w Google Data Studio, możemy przedstawić stan budżetu, jaki został przeznaczony np. na realizację danej kampanii reklamowej. Aby korzystać z tego narzędzia, konieczne jest posiadanie konta Google. Jak przeprowadzić pierwsze logowanie przeczytasz w moim poprzednim artykule. Raport Google Data Studio możesz stworzyć na cztery wymienione poniżej sposoby.

Kopiowanie szablonu raportu

Jeśli nie wiesz, od czego zacząć, a w Google Data Studio nie czujesz się jeszcze na tyle pewnie, żeby stworzyć raport od zera, masz możliwość skopiowania szablonu raportu. Pamiętaj jednak o zmianie lub korekcji poszczególnych informacji, tak aby były one dopasowane do Twoich informacji i różnych źródeł danych.

Nie wiesz, gdzie szukać gotowych szablonów? Zajrzyj na moją Facebook’ową grupę Google Data Studio POLSKA, na której w każdy czwartek pojawiają się nowe szablony raportów do pobrania wraz z instrukcją, jak je zastosować. Będę udostępniać między innymi raporty dedykowane z: SEO, SEM, e-coomerce, Twitter Ads, Facebook Ads vs Google Ads, criteo i wiele, wiele innych.

szablon-raportu-Data-Studio
Google Data Studio, przykładowy szablon raportu

Wybór szablonu raportu z galerii dostępnej na stronie internetowej Google Data Studio

Data-Studio-galeria-szablonow
Studio Danych, galeria szablonów

Możesz także wybrać gotowy szablon z galerii szablonów oferowanych przez Google Data Studio. Znajdują się tam szablony raportów z różnorodnych kategorii: Google Analytics, Google Search Console, Google Ads i wiele innych. Wybierz odpowiadający Ci typ raportu.

Następnie na stronie szablonu wystarczy kliknąć znajdujący się w prawym górnym roku przycisk „Użyj szablonu”. Później będziesz musiał wybrać swoje źródło danych i nacisnąć „kopiuj raport”. Możesz wybrać dostępne źródła danych lub kliknąć opcję „utwórz nowe źródło danych”. 

Poprzez zmianę ustawień filtra możesz odpowiednio dostosowywać szablon do własnych potrzeb – zmienić zakres dat, region czy kanał.

szablon-galeria-Data-Studio
Szablon z galerii Google Data Studio

Stworzenie samego raportu od zera

Masz także możliwość, by stworzyć raport samodzielnie. Na stronie głównej Google Data Studio po zalogowaniu kliknij „dodaj pusty raport”.

tworzenie-nowego-raportu-Data-Studio
Opcja "dodaj pusty raport", Google Data Studio

Następnie zostaniesz poproszony o wybór źródła danych do raportu.

dodawanie-danych-do-raportu-Data-Studio
Google Data Studio, panel "dodaj dane do raportu"

Wybierz odpowiedni konektor (możesz wybierać spośród wielu narzędzi, między innymi Google Search Console, Google Sheets czy Google Analytics), zamieść wybrany przez siebie plik, który zawiera Twoje źródło danych i kliknij znajdujący się po prawej stronie na samym dole przycisk „dodaj”. W ten sposób automatycznie zostanie wygenerowany nowy raport z pierwszym wykresem w postaci tabeli.

Aby zadbać o atrakcyjny wygląd swojego raportu, możesz zastosować jeden spośród wielu przygotowanych motywów. Wystarczy, że na znajdującym się u góry pasku narzędzi wybierzesz ostatnie narzędzie: „motyw i układ”. Po prawej stronie pojawi się okno zawierające gotowe motywy, które dostosować możesz do swojego raportu. Po kliknięciu znajdującej się na górze opcji „dostosuj” możesz dowolnie modyfikować wybrany styl – zmieniać kolory, fonty czy obramowanie.

pasek-narzedz-Data-Studio
Pasek narzędzi Google Data Studio

Utworzony raport możesz dowolnie modyfikować, np. dodając kolejne źródło danych, zmieniając zakres dat czy też dodając odpowiednie filtry. Wszystkie te funkcje szczegółowo omówię w kolejnych artykułach.

Wysłanie prośby o udostępnienie szablonu raportu od innego użytkownika

Jeszcze innym sposobem na stworzenie raportu jest wysłanie prośby do innego użytkownika, aby udostępnił Ci swój szablon.
W tym celu osoba udostępniająca musi kliknąć w prawym górnym rogu „udostępnij”. Działa to na podobnej zasadzie jak arkusze i dokumenty Google. Można dodać odpowiednią osobę, wpisując jej adres e-mail lub udostępnić raport dla danego konta Google przy pomocy linka (upewnij się, że wybrałeś odpowiednie opcje udostępniania). Jeśli nie masz dostępu do jego danych, będziesz musiał uzupełnić szablon o własne informacje i źródła danych.

Teraz już wiesz, jak stworzyć raport w Google Data Studio. Możesz wybrać dowolny sposób spośród wszystkich przedstawionych powyżej i cieszyć się własną wizualizacją danych.

Jeśli chcesz poznać więcej funkcji Google Data Studio, zapraszam Cię do kolejnych artykułów, w których omawiam, jak pracować z Data Studio, aby wykorzystać jego potencjał na 100%. Dowiesz się, jak odnaleźć się w panelu Google Data Studio i poznasz nowe funkcjonalności tego narzędzia.

Sprawdź ofertę kursów online

Zdobądź praktyczną wiedzę z Data Studio prosto od eksperta!

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ją ocenić!

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Kategoria: Blog Looker Studio Podstawowy • Autor: darkx93 • 14 stycznia 2022